28 september 2021
Hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini beschreef in de jaren 80 zes principes waarmee mensen beïnvloed worden. Social proof (sociale bewijskracht) is daar één van. Tegenwoordig maken veel marketeers, ondernemers en verkopers dankbaar gebruik van zijn beïnvloedingsprincipes. In deze blog leer je hoe jij social proof inzet voor meer online resultaat.
Bij social proof worden we beïnvloed door de acties van anderen. Als we op het punt staan om een keuze te maken is de kans groot dat we de acties van anderen volgen. Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een product of het kiezen van een opleiding. Denk eens terug aan een recente beslissing. Heb je die volledig zelfstandig gemaakt?
Onze top 5 vormen van social proof die je keuzes kunnen beïnvloeden zijn:
1. Interactie op social media met deskundigen
2. Influencers inzetten voor meer invloed
3. Content van klanten (re)posten
4. Reviews
5. Case studies
Er zijn vaak deskundigen waar klanten graag naar luisteren. Denk aan Robert Cialdini of een marketingexpert in het geval van deze blog. Bedrijven spelen hier slim op in door een partnerschap met hen aan te gaan.
Een voorbeeld: deskundigen beantwoorden wekelijks vragen van klanten op de socials en delen waardevolle informatie (tips).
Hoe kun je jouw doelgroep effectief bereiken? Met influencers natuurlijk! Grote, maar ook kleine merken maken gebruik van deze vorm van beïnvloeden.
Voorbeelden: in korte reclames van 30 seconden vertellen Tim- en Tom Coronel hoeveel je kunt besparen op je premie, vertellen Nike ambassadeurs waarom je niet moet opgeven en gaan ze bij RedBull voor het maximale met bizarre stunts. Het kan natuurlijk ook wat ‘normaler’, zoals een acteur die uitlegt wat er verzekerd is en wat niet.
Wat is er beter dan zelf content maken? Juist, content delen van je klanten! Is jouw doelgroep actief op Instagram? Probeer branded hashtags eens uit. Dit doe je door je klanten te stimuleren om jouw hashtags te gebruiken (met jouw producten erop) en die te re-posten. Met deze strategie vergroot je het aantal volgers, maar creëer je ook social proof. Je volgers zien namelijk dat andere personen gebruik maken van jouw producten of diensten en daar tevreden mee zijn.
Een andere manier om social proof toe te passen zijn reviews. Klanten hechten veel waarde aan (eerlijke) reviews. Sterker nog, 82% gaat specifiek op zoek naar reviews om een mening te vormen. Het is dus belangrijk om aan de slag te gaan met review marketing.
Case studies zijn een krachtig middel om social proof toe te passen. Dit is een verslag over een project dat je succesvol voor een klant hebt uitgevoerd. Hierin komt te staan welke resultaten er geboekt zijn en hoe het proces verlopen is. Potentiele klanten lezen dit al te graag om een mening te vormen over jouw organisatie.
Wat een case studie interessant maakt:
1. Je creëert vertrouwen bij potentiële klanten
2. Je vergroot je vindbaarheid met case studies
3. Je vergroot het aantal aanmeldingen voor je nieuwsbrief
Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!
© 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |