Zo pas je social proof toe voor meer resultaat

28 september 2021

Hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini beschreef in de jaren 80 zes principes waarmee mensen beïnvloed worden. Social proof (sociale bewijskracht) is daar één van. Tegenwoordig maken veel marketeers, ondernemers en verkopers dankbaar gebruik van zijn beïnvloedingsprincipes. In deze blog leer je hoe jij social proof inzet voor meer online resultaat. 

 

Wat is social proof?

Bij social proof worden we beïnvloed door de acties van anderen. Als we op het punt staan om een keuze te maken is de kans groot dat we de acties van anderen volgen. Denk bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een product of het kiezen van een opleiding. Denk eens terug aan een recente beslissing. Heb je die volledig zelfstandig gemaakt?

 

Vormen van social proof

Onze top 5 vormen van social proof die je keuzes kunnen beïnvloeden zijn:

 

1. Interactie op social media met deskundigen

 

2. Influencers inzetten voor meer invloed

 

3. Content van klanten (re)posten

 

4. Reviews

 

5. Case studies

 

Interactie op social media met deskundigen

Er zijn vaak deskundigen waar klanten graag naar luisteren. Denk aan Robert Cialdini of een marketingexpert in het geval van deze blog. Bedrijven spelen hier slim op in door een partnerschap met hen aan te gaan.

 

Een voorbeeld: deskundigen beantwoorden wekelijks vragen van klanten op de socials en delen waardevolle informatie (tips).

 

Influencers inzetten voor meer invloed

Hoe kun je jouw doelgroep effectief bereiken? Met influencers natuurlijk! Grote, maar ook kleine merken maken gebruik van deze vorm van beïnvloeden.

Voorbeelden: in korte reclames van 30 seconden vertellen Tim- en Tom Coronel hoeveel je kunt besparen op je premie, vertellen Nike ambassadeurs waarom je niet moet opgeven en gaan ze bij RedBull voor het maximale met bizarre stunts. Het kan natuurlijk ook wat ‘normaler’, zoals een acteur die uitlegt wat er verzekerd is en wat niet.   

 

Content van klanten (re)posten

Wat is er beter dan zelf content maken? Juist, content delen van je klanten! Is jouw doelgroep actief op Instagram? Probeer branded hashtags eens uit. Dit doe je door je klanten te stimuleren om jouw hashtags te gebruiken (met jouw producten erop) en die te re-posten. Met deze strategie vergroot je het aantal volgers, maar creëer je ook social proof. Je volgers zien namelijk dat andere personen gebruik maken van jouw producten of diensten en daar tevreden mee zijn.

 

Reviews

Een andere manier om social proof toe te passen zijn reviews. Klanten hechten veel waarde aan (eerlijke) reviews. Sterker nog, 82% gaat specifiek op zoek naar reviews om een mening te vormen. Het is dus belangrijk om aan de slag te gaan met review marketing.

 

Case studies

Case studies zijn een krachtig middel om social proof toe te passen. Dit is een verslag over een project dat je succesvol voor een klant hebt uitgevoerd. Hierin komt te staan welke resultaten er geboekt zijn en hoe het proces verlopen is. Potentiele klanten lezen dit al te graag om een mening te vormen over jouw organisatie.

 

Wat een case studie interessant maakt:

 

1. Je creëert vertrouwen bij potentiële klanten

 

2. Je vergroot je vindbaarheid met case studies

 

3. Je vergroot het aantal aanmeldingen voor je nieuwsbrief

Bereik ons via de volgende kanalen:

Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!

    Bluelance personage
    5/5 - (1 stemmen)

    Meer weten? Lees de meest gestelde vragen, neem contact met ons op of bekijk onze socials!

    Contact

    © 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden