Een social media plan schrijven in 5 stappen

12 oktober 2021

Social media is een krachtig medium. Het vormt één van de belangrijkste marketingstrategieën voor bedrijven en zorgt voor een enorm bereik. Hoog tijd om ook bij jouw organisatie aan de slag te gaan. Een social media plan vormt hierbij een prettige basis. Met een ijzersterk social media plan vergroot je de kans op een succesvolle campagne.

 

Wat is een social media plan?

Een social media plan is onmisbaar voor een succesvolle campagne. Hierin verwerk je de doelstellingen, doelgroep, kies je de juiste kanalen en stippel je een content strategie uit. Het vormt eigenlijk een routekaart voor ondernemers en marketeers die een campagne opzetten.

 

Het verschil tussen een social media plan en strategie

Het verschil tussen een social media plan en een social media strategie is vrij simpel. Een social media plan is er specifiek voor een specifieke campagne of gebeurtenis, terwijl een strategie bedoeld is voor de lange termijn. De strategie heeft betrekking op alle gebeurtenissen op de social media kanalen.

 

1. Wat wil je bereiken?

Als eerst is het is belangrijk om te bepalen wat je doelstellingen zijn voor de campagne. Formuleer zo duidelijk mogelijk wat je doelen zijn voor je social media campagne. De meest voorkomende social media doelen zijn:

 

1. Vergroten van naamsbekendheid

2. Bezoekers naar je website genereren

3. Interactie aangaan met je doelgroep

4. Verkoop vergroten

5. Klantbinding

 

Bron: SproutSocial

 

2. Voor wie?

Het is cruciaal om te weten wie je doelgroep is. Zodra je weet wie je doelgroep is, kun je de content daarop afstemmen. Zo kunnen woordkeuzes erg variëren per doelgroep. Je zult dus goed moeten onderzoeken wat hun wensen zijn en je content daarop afstemmen.

 

3. De juiste kanalen

Nu je weet wie je doelgroep is, kun je de juiste social media kanalen kiezen. Welke platform je kiest is erg afhankelijk van je doelgroep. Maar de belangrijkste kanalen in 2021 zijn:

 

1. LinkedIn

2. Instagram

3. Facebook

4. Snapchat

5. YouTube

6. Twitter

7. TikTok

8. Pinterest

9. WhatsApp

 

Bron onderstaande afbeelding: MarketingFacts

4. Contentkalender

Bepaal voor jezelf wat, waar en wanneer je de content wilt plaatsen. Dit doe je het beste in een contentkalender. Dit is een overzichtelijk kalender waar je posts in kunt plannen. De meest gebruikte tools hiervoor zijn Airtable en Trello.

 

5. Meten

Achteraf is het goed om de resultaten van je campagne te meten. Deze resultaten kun je meenemen voor de volgende social media plan. De belangrijkste cijfers zijn: het engagement rate, CTR en conversie. Dit kun je zelf doen door de cijfers op te tellen of ook weer gebruik maken van overzichtelijke dashboards. Hoe je het ook doet, meten is weten!

 

Bereik ons via de volgende kanalen:

Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!

    Bluelance personage
    5/5 - (1 stemmen)

    Meer weten? Lees de meest gestelde vragen, neem contact met ons op of bekijk onze socials!

    Contact

    © 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden