Review marketing: wat levert het op en hoe pas je het toe?

23 augustus 2022

95% van de klanten die op zoek zijn naar een nieuw product of dienst, gaan eerst actief op zoek naar reviews van anderen. Dit heeft te maken met het fenomeen “social proof”. Klanten kopen graag van mensen en niet van bedrijven. Dat is nu eenmaal hoe het werkt. Het is daarom belangrijk om aan je klanten te vragen om hun ervaringen te delen door middel van een review. Zo weten klanten 100% zeker dat ze voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent. In deze blog delen we meer informatie over dit fenomeen en hoe jij aan de slag kunt gaan met review marketing.

Wat is review marketing?

Review marketing is het actief werven van reviews voor jouw organisatie. Vaak met als doel om de betrouwbaarheid en bekendheid van je bedrijf te vergroten. In de eerste instantie wordt dit vaak gedaan door de bedrijfseigenaar, maar in een later stadium wordt dit uitbesteed. Review marketing is anno 2021 een belangrijk onderdeel van de marketing. Freelancemarketeers houden zich hier ook zeker mee bezig. Deze vorm van marketing kan worden toegepast op verschillende platformen. De meest gebruikte vorm is de review op een Google Mijn Bedrijf-pagina of op alternatieve reviewplatformen zoals TrustPilot.  

Wat zijn de voordelen van review marketing?

Een hogere positie in de zoekmachine zoals Google (SEO), meer vertrouwen van potentiële klanten en uiteindelijk meer verkopen vormen de belangrijkste voordelen van review marketing. Hieronder staan bijzondere feitjes over deze vorm van marketing:

 

1. Klanten in de leeftijd tussen 18 en 32 stellen net zoveel vertrouwen in online reviews als ze doen in persoonlijke aanbevelingen van mensen die ze kennen.

 

2. Google weegt recensies op ongeveer 15% van het algoritme om lokaal gerichte bedrijven te rangschikken in de Google zoekresultaten pagina’s 

 

3. 82% gaan specifiek op zoek naar de negatieve reviews om hun mening te vormen

 

Bron: meerreviews.nl

 

 

Zo kun je reviews verzamelen

1. Vragen om reviews

Tegenwoordig zien we steeds vaker ondernemers worstelen met de vraag “hoe vraag ik beleefd om een review”. We snappen het heel goed dat het soms lastig kan zijn om te vragen voor reviews.

 

Een manier om reviews binnen te harken is het integreren van een review-verzoek onderaan je mails. Als ondernemer heb je in de meeste gevallen veel mailcontact met je klanten. Je kunt onderaan in je e-mailhandtekening een onderdeel toevoegen waarin je kunt vragen hoe ze de samenwerking hebben ervaren. Dit maakt het voor je klanten duidelijk dat jij er waarde aan hecht.

 

Het kan overigens wel; persoonlijk vragen om een review. Als jij een leuke samenwerking erop hebt zitten, kun je een persoonlijk berichtje sturen om je klant te bedanken en te vragen om een review.

2. Beloon klanten die een review achter laten

Vaak zie je bij grote webshops dat klanten worden beloond als zij hun e-mail achterlaten. Ditzelfde principe kan ook worden toegepast om reviews te verzamelen. Je kunt klanten stimuleren om een review achter te laten door hen te belonen. Daarnaast houdt dit je klanten ook betrokken bij je organisatie.

 

Let er wel op dat je klanten echte reviews plaatsen en hun eerlijke mening delen. Neppe reviews vallen snel door de mand en zijn een echte no-go.

3. Negatieve reviews

Hoe graag we ook allemaal positieve reviews lezen, negatieve reviews horen er ook bij. Het is wel belangrijk dat je deze reviews – net als positieve reviews – netjes beantwoord en probeert het probleem van de klant op te lossen. Negatieve reviews waar niet of slecht op gereageerd wordt kan zorgen voor imago schade.

 

72% van B2B klanten geven aan dat negatieve reviews meer inzicht verschaffen in het betreffende product of de dienst en bedrijven die 15 tot 20% aan negatieve recensies hebben weten gemiddeld 13% méér omzet te genereren dan bedrijven waar slechts 5 tot 10% van recensies negatief is.

 

Het gaat er dus allemaal om hoe je dit oplost.

Bereik ons via de volgende kanalen:

Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!

    Bluelance personage
    5/5 - (1 stemmen)

    Meer weten? Lees de meest gestelde vragen, neem contact met ons op of bekijk onze socials!

    Contact

    © 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden