14 september 2021
Uit onderzoek blijkt dat terugkerende klanten 67% meer uitgeven. Dat is niet zo gek. Tegenwoordig draait het allemaal om langdurige relaties. Toch zijn er nog veel organisaties die zich niet bezighouden met de betrokkenheid van bestaande klanten, waardoor er weinig terugkerende klanten ontstaan. We snappen dat retentie marketing lastig kan zijn. Om je op weg te helpen schrijven we deze blog, vol met tips, informatie en strategieën.
Retentie marketing is een marktingaanpak om bestaande klanten te behouden en uiteindelijk een herhalingsaankoop te laten doen. Deze vorm van marketing is vooral in het leven geroepen om loyale klanten te creëren en zo meer omzet te behalen. En dat werk! De kans om een dienst te verkopen aan een bestaande relatie ligt tussen de 60 – 70%, terwijl dat getal bij nieuwe relaties slechts rond de 5 – 20% ligt. Het is dus zeker de moeite waard om te investeren in het opbouwen van langdurige relaties.
Nieuwe relaties zijn zeker belangrijk, maar vergeet de bestaande klanten niet. Er zijn veel voordelen van retentie marketing. Hieronder staan de belangrijkste voordelen op een rijtje:
Nieuwe klanten aantrekken kost 5 keer meer dan het behouden van bestaande klanten. Daarnaast doen bestaande relaties duurdere aankopen. Dat bevestigen meerdere onderzoeken. Voor organisaties is het dus zeker een belangrijke reden om te investeren in retentie marketing.
Dat bestaat toch niet meer? Dat zou je denken, maar mond-tot-mond reclame is nog steeds voor veel bedrijven de grootste vorm van marketing. Loyale klanten vertellen al te graag hun ervaring met jouw organisatie. Daarentegen doen nieuwe klanten dat veel minder vaak.
Loyale klanten zijn vaker geneigd om bijvoorbeeld je LinkedIn posts te liken of bijvoorbeeld je e-mails te openen. Daardoor krijgt het netwerk van je bestaande klant ook je posts te zien.
Om bestaande relaties te kunnen behouden zijn er ook investeringen vereist. Dat geldt zowel in tijd als prijs. Vooral als jouw organisatie het uitgebreid wilt aanpakken d.m.v. een loyality programma. Bovendien kan het zo zijn dat het huidige team of jijzelf moet omschakelen.
1. 44% van de bedrijven richt zich op acquisitie, terwijl slechts 18% zich richt op klantenbehoud.
2. 89% zegt dat uitstekende klantenservice een grote rol speelt bij het behouden van klanten.
3. 76% van de bedrijven is het ermee eens dat customer lifetime value een belangrijk concept is binnen hun organisatie.
4. Echter kunnen slechts 42% van de bedrijven de lifetime value nauwkeurig meten.
Nu het duidelijk is waarom retentie marketing zo belangrijk is, deel ik een paar retentiestrategieën om je bestaande klanten te behouden:
Hoe kun je top-of-mind blijven bij je bestaande klanten? Door persoonlijk contact. Je kunt bijvoorbeeld speciale gelegenheden vieren. Denk aan verjaardagen, feestdagen, jubilea et cetera. Verwerk de juiste gegevens (zoals verjaardagen) in je CRM-systeem en maak daar persoonlijke e-mail templates voor.
Tip: Is het mogelijk om je klanten persoonlijk te bellen? Dan is dat altijd de betere optie.
Een andere strategie om top-of-mind te blijven is het delen van interessante content. Een aantal voorbeelden om top-of-mind te blijven:
1. Schrijf exclusieve blogs voor je bestaande klanten
2. Organiseer webinars
3. Maak informatieve video’s
4. Verstuur maandelijks een nieuwsbrief
Een geweldige klantervaring is de sleutel tot succesvolle retentie. Het zijn de onvergetelijke ervaringen die een emotionele band met klanten creëren. Bedrijven die hierop inspelen presteren maar liefst 85% beter dan hun concurrenten. Het is daarom aangeraden om jouw customer experience door te nemen en te optimaliseren.
Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!
© 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |