4 augustus 2021
De komst van het coronavirus heeft het hele systeem omgegooid. Op afstand werken werd de nieuwe norm. Dit zorgde in het begin voor heel wat problemen en reacties. Laten we eerlijk zijn… veel organisaties waren hier zeker niet op voorbereidt. Van MKB’ers tot aan bedrijven als Google moesten compleet het roer omgooien. In deze blog kijken we naar hoe het er nu voorstaat. Hebben bedrijven inmiddels hun weg kunnen vinden in het nieuwe manier van werken en is het here to stay?
Eind 2020 werkte 48% van de werknemers thuis. Inmiddels hebben vele thuiswerkers een beeld bij thuiswerken. Een overgroot gedeelte is enthousiast, blijkt uit vele onderzoeken. Dat is best wel logisch, want thuiswerken kent veel voordelen. De belangrijkste voordelen zijn:
1. Thuiswerkers hoeven niet meer te reizen naar het kantoor. Dit scheelt – in de meeste gevallen – maar liefst een uur aan reistijd. De gemiddelde werknemer in Nederland is namelijk een uur per werkdag kwijt aan woon-werkverkeer. Tijd dat gebruikt kan worden om te werken of net iets langer door te slapen.
2. Uit onderzoek blijkt dat thuiswerkers productiever werken. Volgens Randstad zijn thuiswerkers 41% productiever dan op het kantoor. Echter is dat natuurlijk wel per persoon afhankelijk.
3. Over het algemeen vinden werknemers het prettig om thuis te werken. Vele geven aan gedreven te werk te gaan en gemiddeld 4 uur per week meer te werken.
Naast de vele voordelen kent thuiswerken ook haar nadelen. De belangrijkste nadelen zijn:
1. Bij thuiswerken vervallen de meeste contactmomenten met collega’s. De zoomcalls zijn natuurlijk niet zo leuk als gesprekken op het kantoor. Dit kan ervoor zorgen dat medewerkers kunnen vereenzamen en kan zelfs leiden tot een burn-out op de lange termijn. Om dit te voorkomen zie je dat bedrijven online evenementen organiseerden tijdens de lockdown om dat te voorkomen. Dat is een leuke manier om je collega’s scherp te houden en eenzaamheid te voorkomen.
2. Thuiswerkers geven aan dat het scheiden van werk- en privé erg lastig kan zijn.
3. Niet iedereen beschikt over een goede thuiswerkplek. Toch is het belangrijk om bijvoorbeeld een goede bureaustoel te hebben. Volgens onderzoek van de Rijksoverheid wil 40% van de werkgevers haar medewerkers betere arbovoorzieningen bieden, zoals een goede stoel.
Bron: randstad.nl & rijksoverheid.nl
Minder dan 4 procent van onze mensen wil fulltime terug naar kantoor”, zegt Marjolijn Goense, Hoofd Facility Management bij ABN Amro aan RTL Nieuws. Thuiswerken lijkt bij de meeste bedrijven goed in de smaak te vallen. Veel bedrijven leveren in op hun vierkante meters aan kantoorruimte. Vooral de grotere organisaties lijken blij te zijn met dit fenomeen. Dat is ook niet zo gek. Ze besparen flink op hun kantoorkosten en haar medewerkers werken productiever. Dat maakt het een vrij logische keuze om ook in de toekomst thuiswerken te stimuleren. Toch denken wij dat full time thuiswerken niet de juiste manier is. Een goede balans tussen thuiswerken en op kantoor werken is wel echt noodzakelijk. De medewerkers van RET werken nu al “hybride”. Twee dagen op kantoor en de rest lekker thuis.
De auto of het OV wat vaker te laten staan heeft ook een groot impact op het milieu. We stoten samen namelijk minder CO2. Het ministerie becijferde eerder dat acht procent minder verkeer in de spits de helft van de files scheelt. Het woon-werkverkeer stootte over 2019 door lockdowns en thuiswerken zo’n 20% minder CO2 uit dan het jaar ervoor.
Niet iedereen is even blij over thuiswerken. Psychologen waarschuwen voor nieuwe psychische risico’s dat het met zich meebrengt. “We merken dat werknemers last krijgen van ‘blurring’”, zegt psycholoog, Jan Machek. Tijdens het eten aan tafel krijg je nog even een paar e-mails, wat continue de aandacht krijgt. Dan spreken psychologen van een “blurring”. Op dat moment is de grens tussen werk en privé vervaagd. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo problematisch, maar dat is het zeker wel volgens psychologen. De schadelijke effecten van “blurring” zijn zeker zorgelijk, vinden zij. “Maar dat gebeurt toch ook als we niet thuiswerken”, horen we je al denken. Dat klopt, maar door thuiswerken treedt het fenomeen vaker op. Het is dus heel belangrijk om thuis je grenzen te kunnen trekken, vinden psychologen.
Als bedrijven investeren in een goede thuiswerkruimte is de kans heel groot dat werknemers in de toekomst hybride zullen werken, wat voor een deel uit thuiswerken bestaat. Toch zijn de contactmomenten op het kantoor onmisbaar. Wij denken dat een groot gedeelte van de bedrijven haar deuren weer zal openen voor deze nieuwe manier van werken. Ook zullen er bedrijven zijn die de smaak goed te pakken hebben en volledig thuis zullen werken. Natuurlijk zullen er ook altijd organisaties blijven die graag weer 100% op kantoor werken. De freelancers zullen ook wat vaker overwegen om te videobellen in plaats van langs te gaan, maar ook zij zullen daarin een goede balans vinden.
Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!
© 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |