Freelancer inhuren? Vermijd deze 5 veel gemaakte fouten!

9 februari 2022 

Ben jij van plan om binnenkort een freelancer in te gaan huren of ben je zelf een freelancer? In deze blog neemt freelancer Edwin Dijkstra jou mee in de meest gemaakte fouten en geeft tips over hoe je deze kunt vermijden. Edwin freelancet nu tien jaar en is auteur van het boek SUPERFREELANCER. In zijn boek schrijft hij onder andere over de meest gemaakte fouten bij het inhuren van een freelancer.

 

De freelancer op afstand houden

Veruit de meestgemaakte fout is dat freelancers onvoldoende betrokken worden. Ze doen niet mee aan relevante meetings. Krijgen geen uitnodiging voor de borrel. Geen kerstpakket. Wat al helemaal nooit gebeurt is dat ze even gebeld worden om even bij te praten. Gewoon even checken hoe het gaat.

 

Dit is jammer. Betrek je een freelancer namelijk écht in je bedrijf, voelt hij of zij zich gewaardeerd. Dat levert extra motivatie op om maximale waarde te willen leveren. 

 

Opdrachtgevers: doe alsof je iemand in dienst haalt. Ook al is het voor een paar uur per maand. Betrek je freelancers bij het team. Nodig ze uit voor je Slack. Laat ze weten dat er elke vrijdag een borrel is, en dat ze welkom zijn. 

 

Freelancers: soms hebben opdrachtgevers niet door dat jij je betrokken voelt bij het team, maar de affectie van de andere kant mist. Wees niet bang een beetje assertiviteit te tonen. Vraag eens of je ook even mag meeborrelen.

 

Vast blijven houden aan eigen processen

Vaak wordt een freelancer ingehuurd voor een probleem waar de opdrachtgever zelf niet uitkomt. Bijvoorbeeld om een nieuw marketingkanaal in te zetten om leads eruit te halen. Vervolgens wordt de freelancer in exact dezelfde processen betrokken die hebben gezorgd dat de vorige pogingen niet succesvol waren. Bijvoorbeeld door alles eerst te laten accorderen door de manager, of door drie teamleden mee te laten denken. Of door eerst vijf keer te vergaderen. Of door verplicht op kantoor te komen werken.

 

Opdrachtgevers: als je een freelancer inhuurt, vertrouw dan op de processen die hij of zij gebruikt. Jij huurt een specialist in die een eigen werkwijze, eigen tools en eigen werkruimte heeft. Zeg niet de freelancer hoe hij of zij het werk moet uitvoeren, vraag wat hij of zij nodig heeft om maximaal te presteren. En faciliteer dit dan.

 

Freelancers: als een opdrachtgever je gaat vragen om binnen hun werkruimte te zitten en te werken volgens hun processen, hoef je daar niet blindelings akkoord mee te gaan. Als jij wordt ingehuurd om een bepaald resultaat te realiseren, laat dan weten wat nodig is om dat resultaat te bereiken. Kom voor jezelf op.

 

De verantwoordelijkheid verleggen naar de freelancer

Met een freelancer haal je een stuk expertise in huis dat je mist. Echter is een freelancer niet een vast onderdeel van je organisatie en dien je ook niet eindverantwoordelijk te maken voor het resultaat. De persoon die de freelancer inhuurt of hiërarchisch boven de freelancer staat is verantwoordelijk. Heeft de freelancer niet het juiste werk opgeleverd? Wijs dan niet direct de vinger naar de freelancer, maar vraag je af:

 

1. Heb je de juiste procedure gevolgd om de ideale freelancer te vinden?

2. Is de briefing kraakhelder geweest?

3. Zijn de verwachtingen besproken en zwart-op-wit vastgelegd?

 

Opdrachtgevers: bepaal wie intern verantwoordelijk is voor het resultaat dat de freelancer oplevert. Brief deze persoon goed, zodat hij of zij de juiste procedures en werkwijzen hanteert die leiden tot optimaal eindresultaat.

 

Freelancers: laat je niet eindverantwoordelijk maken. Zeg duidelijk dat het uitgangspunt is dat je je best gaat doen. Breng dit ook in je mails of voorstel zo over. Ik heb bijvoorbeeld een situatie om mij heen gezien dat een freelancer verantwoordelijk werd gemaakt voor een budget. Vervolgens moest de freelancer samenwerken met een stagiair van het bedrijf, die een fout maakte, waar de freelancer op werd aangesproken. Voorkom zulke schede hiërarchische verhoudingen.

Het voorstel niet volledig doornemen

Freelancers doen hun best om een zo duidelijk mogelijke offerte te maken en besteden vaak ook de algemene voorwaarden uit bij een jurist om deze helder op papier te krijgen. Toch lezen veel opdrachtgevers niet verder dan de pagina met daarop de prijzen. Er wordt een handtekening gezet en de offerte vergeten.

 

Een praktisch voorbeeld. Na de oplevering van diensten stuurt de freelancer een factuur, die volgens de algemene voorwaarden binnen 14 dagen betaald dient te worden. Er volgt een mailtje van de afdeling finance dat het bedrijf niet zo werkt en dat betalingen binnen 60 dagen plaatsvinden. 

 

Freelancers zetten in hun offerte of algemene voorwaarden belangrijke voorwaarden voor de samenwerking als werklocatie, beschikbaarheid, frequentie van rapportages, oplevertijd, doorlooptijd en bereikbaarheid. Negeer je deze, krijg je wrijving in de samenwerking.

 

Opdrachtgevers: lees wat de voorwaarden zijn van de samenwerking en kom vóórdat je een handtekening zet met vragen of input over de randvoorwaarden.

 

Freelancers: heb jij bepaalde voorwaarden die belangrijk zijn en vaak worden genegeerd? Vraag na de handtekening nogmaals aan je contactpersoon via een e-mail of de zaken in acht worden genomen die jij belangrijk vindt. 

Bij goed presteren de freelancer vervangen door een medewerker

Vaak zien bedrijven freelancers als tijdelijk, of als een soort testpersoon op een functie. En dat is zo jammer. Niet alleen voor freelancers, maar ook voor opdrachtgevers. Vooral wanneer een freelancer zich bewijst door goed werk te leveren wordt vaak de rekensom gemaakt wat het kost om iemand in loondienst de werkzaamheden te laten doen. Op papier lijkt dat dan goedkoper. Daarbij wordt vergeten dat de freelancer een unieke skillset heeft die zorgt voor het goede resultaat.

 

Opdrachtgevers: mijn advies: don’t change a winning team. Wil je toch de geleverde dienst in-house halen? Houd de freelancer dan aan als consultant of coach, totdat bewezen is dat het resultaat door een medewerker op hetzelfde niveau is. 

 

Freelancers: kom je vaak tegen dat je bij goed presteren wordt vervangen door een medewerker? Je kunt in het begin van de samenwerking al vragen of dit al de intentie is van je opdrachtgever. Vervolgens is het aan jou of je je daar comfortabel bij voelt. Merk je dat de situatie ontstaat dat je mogelijk vervangen wordt, maak bespreekbaar hoe je rol zou kunnen veranderen.

 

Vond je dit een interessant artikel?

Lees meer over dit onderwerp in het boek van Edwin en op zijn LinkedIn!

Bereik ons via de volgende kanalen:

Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!

    Bluelance personage
    5/5 - (1 stemmen)

    Meer weten? Lees de meest gestelde vragen, neem contact met ons op of bekijk onze socials!

    Contact

    © 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden