17 januari 2023
Een freelance marketeer is een zelfstandige professional die zich richt op het ontwikkelen en uitvoeren van marketingstrategieën voor verschillende organisaties. Dit kan variëren van het ontwerpen van campagnes op sociale media tot het ontwikkelen van content voor websites en het analyseren van marktdata. In deze blog gaan we in op de verschillende taken van een freelance marketeer en hoe deze professional bijdraagt aan het succes van een bedrijf.
Vragen wat een marketeer doet, is eigenlijk hetzelfde als vragen wat een advocaat doet. Elke marketeer heeft zijn eigen specialisatie, niche of vakgebied. Wel kun je zeggen dat een (freelance) marketeer zich in essentie bezig houdt met alle marketing gerelateerde taken en zaken binnen een organisatie. Marketing betekent simpelweg het verkopen van een dienst of product, of deze in ieder geval zo vaak mogelijk onder de aandacht brengen bij het juiste publiek. Een marketeer bedenkt dus creatieve, slimme én meetbare manieren om dit te doen.
Dit kan op de meer traditionele manier, bijvoorbeeld als communicatiemedewerker, grafisch ontwerper, tekstschrijver of marketingmedewerker. Maar met de ontwikkeling van het internet, is ook de marketing doorontwikkeld. Tegenwoordig wil je goed gevonden worden op Google (SEO-specialist), je advertentiebudgetten goed inzetten (SEA-specialist) en de kracht van het web gebruiken om je doelgroep binnen te hengelen (affiliate marketing, web analist of CRO marketeer).
Het takenpakket van een marketeer is divers. Belangrijk bij een opdracht is het definiëren van een einddoel, zodat de marketeer daar zijn of haar strategie (en werkzaamheden) op aan kan passen. Bij het definiëren van het doel, is het als opdrachtgever goed om in overweging te nemen op welke termijn je welk resultaat wil zien. Daarnaast is het middel belangrijk.
Sluit een visuele, digitale campagne meer aan op jouw doelgroep, of een tekstuele campagne in de krant? Kies je voor een strategie op de langere termijn, waarbij je echt aan jouw merk wil bouwen? Of ga je voor een snelle sprint, waarbij je in een korte tijd veel wil verkopen van een bepaald product? Pas nadat je deze vragen hebt beantwoord, kun je gericht op zoek gaan naar een marketeer die aansluit op jouw vraag.
Als marketeer ga je in eerste instantie uit van de vraag van de organisatie waar je voor aan de slag gaat. Je gaat om tafel met de opdrachtgever en stelt een duidelijk plan op. Hierbij zijn drie dingen essentieel:
1 – Wat is het doel van de campagne?
2 – Welke middelen gaan we inzetten?
3 – Hoe maken we de resultaten meetbaar?
Na het beantwoorden van deze drie vragen, stel je als marketeer een planning op, om zo de gestelde doelen te behalen. De kans is daarbij groot dat je zal putten uit jouw netwerk om gaten in jouw kennis of expertise op te vullen. Een marketeer die sterk is met tekst, zal bij een opdrachtgever wiens doelgroep vooral via beeld te bereiken is, hulp moeten inschakelen van een videomarketeer.
Het is precies deze vaardigheid om jouw eigen kracht te herkennen én de hulp van anderen in te schakelen, die iemand tot een goede marketeer maakt. Een marketeer weet bovenal het overzicht te bewaren binnen het project en aan te sturen op de juiste aanpassingen die nodig zijn om de doelen te bereiken.
Daarnaast zijn een aantal competenties essentieel bij de zoektocht naar een goede marketeer:
De marketeer moet in staat zijn (tussentijdse) resultaten te beoordelen én hier scherp op te handelen, zodat er geen geld wordt verspild aan loze campagnes. Daarnaast ontwikkelt de markt zich continu en moet een marketeer altijd de nieuwste middelen die beschikbaar zijn, kunnen inzetten;
Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, is nooit het uitgangspunt van een goede marketeer. Je gaat altijd eerst aan de slag met je eigen brainstorm, je leert de taal spreken van de klant en bedenkt vanuit hier originele ideeën om zo het product of de dienst onderscheidend te maken in de markt.
Dit lijkt een logische, want als marketeer overtuig je natuurlijk de doelgroep van jouw campagne. Veel belangrijker echter, is het kunnen overtuigen van de opdrachtgever. Je zal campagnes gaan pitchen die wellicht duur zijn, of controversieel. Op zo een moment je opdrachtgever meekrijgen, is onmisbaar als goede marketeer. Anders gaan al jouw briljante ideeën zó de prullenbak in. Hoe zonde.
Freelance marketeer inhuren? Ontdek hier de beste experts!
De kracht van een freelance marketeer ligt in wat we hierboven al besproken hebben. Veel meer dan iemand die je in dienst neemt, heeft een freelance marketeer een gigantisch netwerk aan vakgenoten. Zo past een freelancer zich makkelijker aan de vraag van de opdrachtgever aan, in plaats van zelf door proberen te modderen met halve kennis. Je huurt dus naast de freelancer, eigenlijk ook meteen zijn of haar hele netwerk in.
Dit is ook meteen de essentie van hoe je de freelancer effectief inzet. Formuleer een duidelijk vraagstuk, maar sta vooral open voor input vanuit de freelancer:
1 – Bespreek de middelen die het best kunnen worden ingezet om de gewenste conversies te behalen en vraag meteen in hoeverre de freelancer dit zelf kan, of iemand kent die dit zou kunnen. Hieronder delen we nog drie tips om succesvol een freelance marketeer in te huren:
2 – Maak duidelijke afspraken over de tarieven. Huur jij een freelancer in voor een bepaalde campagne? Dan kun je hier een pakketprijs voor afspreken, of ervoor kiezen per uur te betalen. Bespreek dan wel meteen hoe het zit met eventuele aanpassingen in de campagne, vervolgcampagnes of rapportages;
3 – Neem de freelancer écht mee in jouw organisatie. Een marketeer moet de taal en toon van jouw bedrijf als geen ander kennen, want deze zal naar buiten moeten worden uitgedragen. Ga daarom niet voor een videobelletje met een opdracht op papier, maar nodig een freelancer uit op kantoor. Stel de freelance marketeer aan iedereen voor en maak duidelijk dat input bij alle collega’s gehaald kan worden.
Ben jij hard op zoek naar een freelance marketeer? Dan is Bluelance the place to be! Van SEA-specialisten, videomarketeers tot aan online contentmarketeers, we got it all. Wij zijn niet alleen een platform waar je de juiste specialisten vindt, maar zijn een echte partner.
Juist in dat eerste vraagstuk, waarbij je als opdrachtgever wil formuleren wáár je nou precies naar op zoek bent, kunnen wij je goed helpen. Zo vind je niet alleen makkelijk een freelancer, maar ook nog eens direct de juiste.
Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!
© 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |