Wat doet een freelance copywriter?

16 november 2021 | Geschreven door freelance copywriter Arie Vogelaar

In dit artikel lees je alles over het werk van een copywriter, het verschil tussen copywriters en tekstschrijvers en het gemiddelde uurtarief in dit vakgebied, geschreven door een copywriter. In deze gastblog ontdek jij wat je kunt verwachten als je een copywriter inhuurt.

 

Wat is copywriting?

Copywriting is de Engelse term voor het schrijven van teksten met een zakelijk of commercieel karakter. Vaak gaat dit om wervende teksten zoals blogs, mailings, advertorials en SEO-teksten. Copywriting heeft als doel om bedrijven, producten en diensten te vermarkten door middel van aantrekkelijke tekstuele uitingen.

 

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is een professioneel tekstschrijver die commerciële of zakelijke teksten schrijft in dienst van een werkgever of klant. Een copywriter is grammaticaal goed onderlegd en weet hoe hij of zij op aantrekkelijke wijze moet schrijven. Het doel van copywriting is niet alleen om een aangenaam leesbare tekst te ontwikkelen, maar ook om ervoor te zorgen dat die tekst de lezer aanspoort tot actie. Dit kan gaan om een contact- of offerte-aanvraag, een inschrijving voor een nieuwsbrief of event, of om de lezer op een andere wijze te beïnvloeden of te activeren.

 

Wat is het uurtarief van een copywriter?

Het gemiddelde uurtarief van een copywriter ligt tussen de 35 en de 85 euro exclusief btw. De hoogte van dit bedrag hangt sterk af van de ervaring van de betreffende copywriter. Wanneer je een offerte aanvraagt bij een copywriter, is het belangrijk dat je niet alleen vraagt naar diens uurtarief, maar dat je ook vraagt wat het aantal woorden is dat hij of zij per uur voor jou kan schrijven. Hierdoor krijg je een goed beeld van de waarde die je terugkrijgt voor het bedrag dat je betaalt. Let er daarbij goed op dat die waarde niet enkel uit kwantiteit bestaat (het aantal woorden of tekens), maar zeker ook uit kwaliteit. Goede copywriters schrijven immers teksten die onderscheidend, opvallend en aantrekkelijk zijn.

 

Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

Een veelgehoorde vraag is: wat is het verschil tussen een copywriter en een normale tekstschrijver? Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel: een copywriter is altijd een tekstschrijver, maar een tekstschrijver is niet altijd een copywriter. Dat komt omdat ‘tekstschrijver’ een verzamelnaam is voor alle mensen die professioneel teksten schrijven. Dit hoeft dus niet perse om copywriting te gaan, maar dit kan ook gaan om teksten die alleen bedoeld zijn om te informeren. Denk bijvoorbeeld aan tekstschrijvers die gebruiksaanwijzingen schrijven voor industriële producten. Of aan tekstschrijvers die in dienst van een hr-instelling werken en juridische protocollen schrijven voor personeelsbeleid. Tekstschrijvers die niet-commerciële teksten schrijven (en dus geen copywriter zijn), vind je in uiteenlopende branches, waaronder ook bij de overheid en in de publieke sector.

 

Hoewel copywriters en tekstschrijvers dus niet per se synoniem aan elkaar zijn, zijn deze termen vandaag de dag veelal inwisselbaar. Sterker nog: er wordt vrijwel geen onderscheid meer tussen gemaakt. Er zijn dan ook steeds meer bedrijven die hun tekstschrijvers onder de functietitel copywriter in dienst nemen, terwijl zij niet perse commerciële en wervende teksten schrijven. Dit leidt er soms toe dat mensen met een totaal verschillend beroep toch allebei de functietitel copywriter dragen. Zo komt het voor dat een SEO-tekstschrijver en een schrijver van technische gebruiksaanwijzingen beiden onder de noemer ‘copywriter’ worden geschaard.

Bereik ons via de volgende kanalen:

Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!

    Bluelance personage
    5/5 - (1 stemmen)

    Meer weten? Lees de meest gestelde vragen, neem contact met ons op of bekijk onze socials!

    Contact

    © 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden