5 tips voor het schrijven van een case study

5 oktober 2021

95% leest eerst ervaringen van anderen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Reviews zijn daarom zeer belangrijk, maar case studies vormen een belangrijke toevoeging. Sterker nog, 73% van de B2B klanten bekijkt eerst een case study voordat ze een dienst afnemen. Erg belangrijk dus!

 

Wat is een case study?

Een case study (klantencase of reference case) is een onderzoek naar een specifiek probleem binnen een organisatie. Hoe heeft jouw bedrijf ervoor gezorgd dat het probleem verholpen is en wat voor resultaten heeft dat opgeleverd?

 

5 tips voor het schrijven van een sterke case study

Zo schrijf je een ijzersterke case study in 5 stappen:

 

Tip 1 - Een case study schrijven dat past bij je doelgroep

Voordat je een case study gaat schrijven moet je eerst goed bedenken welke probleemstuk het beste past bij doelgroep (buyers persona). Welke case zouden jouw ideale klanten graag willen lezen en waar zullen zij (later) tegen aanlopen? Bedenk ook goed wat jouw ideale klant wilt lezen. Leest hij liever de technische details of bijvoorbeeld een grondige uitleg? Let ook goed op je woordkeuzes!

 

Tip 2 - De juiste klant kiezen

Kies nu de juiste klant die precies past binnen de wensen van je doelgroep en leg uit wat je van plan bent. Vergeet ook zeker niet te vertellen wat de voordelen zijn van het deelnemen aan een case study. Is je klant enthousiast om mee te werken voor je case study? Mooi! We kunnen snel door naar het volgende onderdeel.

 

Tip 3 - Vertel een verhaal

Je wilt potentiele klanten enthousiasmeren voor jouw diensten. Dit doe je het beste door een verhaal te vertellen. Geen oppervlakkige informatie, maar een mooi verhaal met overtuigende statistieken. Bepaal vooraf wat je wilt vertellen, of in dit geval schrijven, en ga in gesprek met je klant. Bereid vooraf vragen voor, maar laat de klant ook haar gang gaan. Aan het einde van dit interview heb je al een mooi begin.

 

Tip 4 - Schrijven

Een goede case study bestaat uit een korte beschrijving van de klant en haar contactgegevens. Vervolgens beschrijf je uitdaging waar het klant tegenaan liep. Waar lag de klant wakker van en hoe heeft jouw organisatie ervoor gezorgd dat hij/zij weer goed kan slapen? Schrijf zo gedetailleerd mogelijk wat je hebt gedaan en wat de resultaten daarvan zijn. Cijfers zijn namelijk erg sterk en overtuigend. Daarnaast kun je de tekst aanvullen met leuke quotes van je interview en beeldmateriaal van het bedrijf. Gefeliciteerd! De case study is af en kan nu naar de klant worden opgestuurd ter goedkeuring en vervolgens op de website worden geplaatst.

 

Tip 5 - Promotie van jouw case study

De case study waar je hard aan hebt gewerkt moet natuurlijk door zoveel mogelijk ideale klanten worden bekeken. De meest gebruikte manieren zijn social media en de website. Naast een pagina voor je case studies, kun je ook case studies promoten door er blogs over te schrijven of een pop-up met een linkje naar de case study. Social media is ook een effectieve manier om je case study onder de aandacht te brengen. Stimuleer je klant ook om een post te plaatsen voor een groter bereik.

Bereik ons via de volgende kanalen:

Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!

    Bluelance personage
    5/5 - (1 stemmen)

    Meer weten? Lees de meest gestelde vragen, neem contact met ons op of bekijk onze socials!

    Contact

    © 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden