21 november 2021
Presentaties zijn een krachtig middel om bepaalde doelen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het binnenhalen van die ene klant. Het ziet er misschien makkelijk uit, maar presenteren is echt een vak. Door bewust bepaalde technieken in te zetten kun je de aandacht van je luisteraars vasthouden en hen overtuigen. In deze blog behandelen we de belangrijkste tips en technieken voor geweldige presentaties.
Wat maakt een presentatie een presentatie? Juist, het verhaal! Met storytelling kun je jouw luisteraars geboeid houden. Als het puur gaat om de inhoud hadden je luisteraars ook een documentje kunnen lezen. Onderzoek goed waar je luisteraars graag naar luisteren en hoe je jouw presentatie verhalend kunt vertellen.
Een paar tips:
1. Kijk met een andere bril naar jouw verhaal
2. Gebruik voorbeelden
3. Deel jouw ervaringen
4. Let goed op je stemgebruik
5. Gebruik non-verbale communicatie om je verhaal te versterken
Hoe vertel jij jouw verhaal?
Mensen hebben niet zo lang de concentratie. Dus zorg ervoor dat je verhaal kort en krachtig is. Mijn advies zou zijn om je kernboodschap te bepalen en dit zo krachtig mogelijk over te brengen. Het heeft over het algemeen niet veel zin om verder in te gaan op kleine details. Dat kunnen je luisteraars ook lezen na je presentatie.
Interactief presenteren? Let er dan goed op dat je duidelijk bent naar je luisteraars toe. Het gebeurt al te vaak dat er sprekers zijn die niet duidelijk zijn in wat ze van de luisteraar verlangen. Bij een vraag als ‘wie heeft dat ook allemaal’ of ‘wie herkent dat…’ geef je als spreker niet duidelijk aan wat je van de luisteraar verlangt. Dit kun je wel vragen:
‘Wie van u herkent dat…’ handen omhoog als u dat herkent. En vaak helpt het om zelf ook even het goede voorbeeld te geven door je eigen hand omhoog te doen. Dan is het helder voor het publiek wat ze moeten doen.
Stemgebruik is ook een belangrijk onderdeel om je luisteraars op het puntje van hun stoel te houden. Door je stem tactisch in te zetten kun je jouw verhaal veel krachtiger over laten komen. Je kunt soms even wat harder of juist even wat zachter praten. Sneller of juist langzamer, wel of geen pauze inlassen.
‘Door eigenlijk te spelen met je stem kun je luisteraars enthousiasmeren’, vertelde presentatie expert Fleur Huijs in ons interview.
Hieronder staat een interessante TEDX Talk video van Will Stephen waarin hij slim gebruik maakt van zijn stemgebruik om zijn luisteraars de indruk te wekken dat zij luisteren naar iets interessants. Maar in werkelijkheid vertelt hij precies niks.
Deze tip lijkt overbodig, maar dat is het zeker niet. Sprekers denken vaak dat er maar één correcte manier van presenteren is, maar dat is zeker niet het geval. Iemand die introvert is hoeft niet per se op een extroverte manier te presenteren. Denk aan heel veel stemgebruik, met je handen bewegen en heen en weer lopen. Dat wordt een toneelspel. Andersom natuurlijk ook. Het is belangrijk om jezelf te blijven. Spreek op de manier zoals je normaal ook spreekt.
Als we een presentatie gaan geven zijn we vaak geneigd om een verhaal te schrijven. Het probleem is alleen dat je vrij snel vast zult lopen. Bovendien is de kans groter dat je op die manier een black out kunt krijgen. Als je jouw verhaal letterlijk leert kan je brein in paniek raken als je een paar woorden vergeet. Om dat te voorkomen kun je jezelf een aantal vragen stellen over jouw publiek. Een aantal voorbeelden zijn:
1. Wie zitten er in het publiek
2. Wat hebben zij voor voorkennis?
3. Wat komen zij halen?
4. Welke vragen hebben zij?
5. Wat is het doel van jouw presentatie?
6. Wanneer is het voor jou geslaagd?
Stel dat je een geweldige presentatie hebt gegeven, maar afsluit met de woorden ‘dit was mijn presentatie. Zijn er nog vragen?’ Dit is niet de meest krachtige vorm om je presentatie te beëindigen. Hoe je het wel krachtig afsluit en nog veel meer interessante tips kun je binnenkort beluisteren in onze podcast. Volg ons op LinkedIn om als een van de eerste op de hoogte te blijven.
Door zelf op zoek te gaan naar de juiste freelancers, ben je veel kostbare tijd kwijt en laat je veel omzet liggen. Bel ons of gebruik het onderstaande formulier om te ontdekken hoe we je kunnen helpen!
© 2022 Bluelance. Alle rechten voorbehouden
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |